Întrebări frecvente
Întrebări frecvente
GARANTARE
1. Care este rolul Fondulului de garantare a depozitelor bancare (FGDB)?
FGDB asigură plata compensațiilor în cazul în care banca la care sunt constituite depozitele nu mai poate restitui deponenților (persoane fizice si juridice) sumele depuse.
2. Ce garantează FGDB?
Sunt garantate toate sumele aflate in contul unui deponent, in limita plafonului de garantare.
Exemple: • depozitele la termen • conturile curente • cont de economii • conturile atașate cardurilor • conturile commune
3. Sunt garantate salariul sau pensia încasate în cont?
Da, sunt garantate toate sumele existente în conturile unui deponent, în limita a 100 000 EURO, echivalent în lei.
4. Sunt garantate depozitele cu dobânda negociata?
Da, depozitele cu dobânda negociată sunt garantate în conformitate cu articolul 3, alin.1, litera h din Legea 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor și Fondul de garantare a depozitelor bancare.
5. Ce se înțelege prin depozit eligibil?
Depozitul eligibil este depozitul garantat.
6. Ce se înțelege prin depozit acoperit?
Partea din depozitul eligibil care nu depășește suma maximă garantată de FGDB.
Exemplu: Un depozit la termen de 130.000 euro este eligibil/garantat. Partea acoperită este doar suma de 100.000 Euro. Pentru a fi acoperită și suma de 30.000 Euro se poate constitui un depozit la altă bancă.
7. Ce se înțelege prin depozit indisponibil?
Depozitul indisponibil este suma de bani depusă la banca, scadentă și care nu poate fi plătit posesorului de către o instituție de credit aflată în dificultate (faliment).
8. Sunt garantate și depozitele constituite și în alte monede decât Euro, respectiv in Lei?
Da, sunt garantate depozitele constituite în orice monedă – Lei, Euro, USD, GBP, CHF etc.
9. Sunt garantate depozitele persoanelor fizice cetățeni străini, fără reședință în Ro și fără rezidență fiscală în România?
Da, sunt garantate și depozitele acestor deponenți.
10. FGDB garantează depozitele constituite la toate băncile care își desfășoară activitatea în România?
Sunt garantate NUMAI depozitele constituite la băncile persoane juridice române, indiferent de cetățenia sau rezidența deponentului. Condiția ca un depozit să fie garantat de FGDB este ca el să fie constituit la o bancă membră FGDB.
Lista bancilor membre se poate consulta aici.
11. Cine garantează depozitele constituite la sucursalele din România ale băncilor din alte state membre UE?
Depozitele constituite la sucursalele din România ale băncilor din alte state membre ale Uniunii Europene sunt garantate de schemle de garantare din statele de origine ale băncilor respective.
Lista sucursalelor se poate consulta aici.
12. Starea de urgență modifică prevederile legale în vigoare privind garantarea depozitelor?
NU! Starea de urgență nu influențează obligațiile pe care Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare le are în baza Legii 311/2015. Depozitele bancare ale persoanelor fizice și juridice sunt garantate în condițiile legii 311/2015 și în cazul declarării stării de urgență.
13. FGDB garantează banii din depozite /conturi de economii /conturi curente, în situația unui razboi?
Da, fondurile din depozite/conturi de economii/conturi curente sunt garantate de FGDB, în condițiile legislației aplicabile, și în situația ipotetică a unui război.
14. Ce se întamplă cu depozitele dacă banca nu mai este membră FGDB?
Legea 311/2015 impune obligativitatea ca orice bancă să fie membră a unei scheme de garantare a depozitelor. În România, FGDB este singura schema de garantare oficial recunoscută. Ca urmare, toate băncile persoane juridice române sunt obligate să fie participante la FGDB, fiind astfel exclusă orice posibilitate ca depozitele la o bancă să nu fie garantate.
15. Sunt băncile sigure, inclusiv in situații de urgență?
O componentă a siguranței depozitelor bancare este apartenența băncilor la FGDB. În cazul în care o bancă intră în imposibilitate de plată, FGDB plătește compensații deponenților. Din această perspectivă, toate băncile participante la FGDB sunt sigure, atât în stare de normalitate cât și în situații de criză.
16. Este cazul să-mi scot banii de la bancă pentru a fi sigur ca nu îi pierd?
NU! Nu este cazul să se scoată banii de la bancă. În cazul în care banca nu va mai putea face plăți către deponenți FGDB plătește compensații acestora.
17. FGDB are suficiente resurse în cazul unui faliment bancar?
În cazul în care resursele financiare ale FGDB (proprii și atrase) ar fi insuficiente pentru acoperirea plății compensațiilor, Legea 311/2015 prevede că guvernul, prin Ministerul Finanțelor Publice, pune la dispoziția FGDB sumele necesare, sub formă de împrumut, în termen de maximum cinci zile lucrătoare de la data solicitării.
18. FGDB poate să dea faliment în general, nu numai în stare de urgență, si să nu mai poată plăti compensații?
NU! FGDB nu poate da faliment.
PLAFONUL DE ACOPERIRE
19. Ce este plafonul de acoperire?
Plafonul de acoperire este suma maximă garantată în cazul în care banca la care este constituit depozitul intră în faliment.
20. Ce valoare are plafonul de acoperire?
Valoarea lui este 100.000 de euro, echivalent în lei, per deponent, per bancă, atât pentru persoane fizice cât și pentru persoanele juridice.
Plafonul are aceeași valoare în toate țările membre ale Uniunii Europene.
21. Se poate modifica plafonul în condițiile stării de urgență?
NU! Declararea stării de urgență nu influențează valoarea plafonului de garantare. Plafonul de garantare de 100.000 EURO per deponent per banca este stabilit prin directivă europeană și este același pentru toate țările membre UE și nu poate fi modificat decât în condițiile în care a fost stabilit.
22. Dacă se fac depozite la mai multe bănci sunt garantate la fiecare în limita a 100.000 EURO?
Da.
23. Care este plafonul pentru conturile dormante? Ce inseamna cont dormant?
Cont dormant = contul în care nu s-au facut tranzacții în ultimele 24 de luni.
Nu există plafon pentru conturile dormante, altfel spus pafonul este zero lei. Orice sumă aflată intr-un cont dormant (cont în care nu s-au facut tranzacții în ultimele 24 de luni) este garantată în condițiile Legii 311/2015 .
PLAFONUL SUPLIMENTAR
24. În ce situații sunt acoperite depozitele mai mari de 100.000 de euro?
Depozitele mai mari de 100.000 EURO si care sunt garantate se numesc solduri temporar ridicate.
Există trei situații în care se acordă un nivel suplimentar de garantare, pentru depozitele constituite: – în urma vânzărilor de locuințe; – din indemnizații de pensionare, disponibilizare, căsătorie, divorț, invaliditate, deces; – din indemnizații de asigurare sau compensații pentru daune rezultate din infracțiuni sau pentru condamnări pe nedrept.
25. Ce este plafonul suplimentar de garantare?
Plafonul suplimentar de garantare este suma care se acorda în plus, peste plafonul general de 100.000 Euro, pentru o perioadă de 12 luni de la data la care au fost constituite depozitele menționate în situațiile de la întrebarea anterioara.
26. Ce valoare are plafonul suplimentar?
În România, plafonul suplimentar de garantare este de 100.000 de euro.
Valoarea sa se stabilește și revizuiește periodic de Banca Națională a României, pe baza indicatorilor statistici relevanți și este publicat pe site-ul oficial al Băncii Centrale.
Exemplul 1: Un deponent are la Banca X un depozit de 70.000 Euro. Vinde un imobil cu suma de 150.000 Euro și îi depune tot la Banca X. În urma acestei tranzacții deponentul are depozite în valoare de 220.000 Euro. Pentru o perioadă de 12 luni – de la data deschiderii contului – vor fi garantați 200.000 Euro. Diferența de 20.000 Euro nu este acoperită. Pentru a beneficia de garantare și pentru cei 20.000 Euro deponentul poate constitui un depozit cu această valoare la o Banca Y.
Exemplul 2: Un deponent vinde un imobil cu suma de 150.000 Euro și îi depune la Banca Y. Pentru această sumă beneficiază de garantarea de 100.000 Euro plus plafonul suplimentar de încă 100.000 Euro pentru o perioada de 12 luni. Altfel spus, este garantată toată suma de 150.000 Euro.
Exemplul 3: Un deponent are un depozit de 80.000 lei si a încasat o despăgubire de 100.000 mii Euro. Compensația încasată se va calcula ținând seama de următoarele aspecte: Dacă despăgubirea este indemnizație de asigurare, daună rezultată dintr-o infracțiune asupra dumneavoastră sau pentru condamnare pe nedrept, veți încasa 80 mii lei plus echivalentul în lei a 100 mii euro, dacă despăgubirea a fost încasată cu cel mult 12 luni în urmă. Dacă despăgubirea a fost încasată cu mai mult de 12 luni în urmă, veți încasa numai echivalentul în lei a 100.000 Euro.
27. Ce se întâmplă cu soldurile temporar ridicate dacă expiră termenul de un an de la constituire?
Daca soldul temporar ridicat este mai mare de 100.000 EURO, la expirarea termenului de un an de la constituire acestuia nu i se mai aplică plafonul suplimentar de garantare.
PLATA COMPENSAȚIEI
28. Ce este compensația?
Compensația este suma de bani pe care FGDB o plătește fiecărui deponent pentru depozitele acoperite care au devenit indisponibile, indiferent de numărul acestora, în limita plafonului de acoperire.
29. În ce monedă se plătește compensația?
Compensația se plătește în LEI indiferent de moneda de constituire a depozitelor. Cursul de schimb pentru sumele în valută este cel comunicat de BNR în ziua falimentului.
30. Cum se plătesc compensațiile?
Compensațiile se plătesc prin băncile mandatate de FGDB. Compensațiile pot fi încasate : • în numerar, de la ghișeele băncilor mandatate • prin transfer bancar, în contul indicat de deponentul garantat.
FGDB va informa publicul cu privire la băncile mandatate să facă plăți de compensații în toate comunicările legate de plata compensațiilor.
31. În cât timp de la data falimentului se plătesc compensațiile?
Plățile de compensații încep în maximum 7 zile lucrătoare de la data la care depozitele au fost declarate indisponibile. FGDB este obligat ca în maximum 7 zile lucrătoare de la data la care depozitele au fost declarate indisponibile să pună la dispoziția băncii mandatate sumele reprezentând compensațiile cuvenite deponenților.
32. Cât timp se pot încasa compensațiile?
Compensația se poate ridica în orice moment de la începerea plăților, pe o perioadă de 5 ani. În cazul în care procedura falimentului băncii durează mai mult de 5 ani, deponenții pot solicita compensația până la închiderea falimentului.
33. Cum se calculează compensația de plată?
Regula generală privind calculul compensației este următoarea: Suma depozitelor + dobânzile până la data falimentului – toate datoriile clientului către bancă (comisioane, rate scadente și neplătite, impozitul pe dobândă) – sume blocate (ex. popriri), dar nu mai mult de 100.000 de Euro, echivalent în lei.
34. Până la ce sumă maximă se ridică compensația cuvenită?
FGDB garantează sumele de bani care nu depășesc 100.000 de EURO, echivalent în lei.
35. Care este nivelul compensației dacă deponentul nu are credite la bancă?
Suma depozitelor + dobânda – comisioanele aferente conturilor și impozitul pe dobândă – sume blocate (ex. popriri), până la echivalentul în lei a 100.000 de Euro.
36. Care este nivelul compensației în cazul în care deponentul are credite sau alte datorii față de bancă?
Suma depozitelor + dobânda – ratele scadente și neplătite – comisioanele aferente conturilor și impozitul pe dobândă – sume blocate (ex. popriri), până la echivalentul în lei a 100.000 de Euro.
37. Un deponent care are un depozit de 30.000 Euro va primi compensație de 100.000 de Euro?
NU! Compensatia va fi echivalentul în lei a 30.000 Euro plus dobânda calculată până la data falimentului (din care se deduce impozitul pe dobândă).
38. Care este valoarea compensației pentru un depozit de 120.000 EURO?
Pentru un depozit de 120.000 EURO compensația maximă plătită de FGDB este de 100.000 EURO echivalent în lei.
39. Cum se poate recupera diferența de 20.000 Euro?
Pentru cei 20.000 Euro peste plafon se depune cerere de înscriere a creanței la masa credală în conformitate cu prevederile legii 85/2014 privind Codul de insolvență. Cererea va fi depusă la tribunalul unde se va soluționa procedura de insolvență a băncii.
40. Dacă un deponent are credit la banca în faliment, mai trebuie sa-l achite? Unde și cum se plătește restul creditului?
DA, creditul trebuie platit! Restul creditului va fi achitat în continuare la banca în faliment, dupa graficul de rambursare existent sau după unul nou care poate fi stabilit împreună cu lichidatorul.
41. Cum se plătesc compensațiile deponenților la sucursalele din România ale băncilor din alte state membre UE?
FGDB asigură plata compensațiilor către deponenții acestor sucursale, în numele schemelor de garantare din statele de origine. Plata compensațiilor se face conform instrucțiunilor primite din partea schemei de garantare a depozitelor din statul membru de origine, dar dupa ce aceasta pune la dispoziția FGDB finanțarea necesară. Plata compensațiilor se face în moneda în care a fost acordata finanțarea de către schema de garantare a depozitelor din statul membru de origine. Cooperarea dintre schemele de garantare a depozitelor din statele membre UE, în ceea ce privește plățile transfrontaliere este reglementată de Acordul multilateral EFDI de cooperare între schemele de garantare a depozitelor, la care FGDB a aderat în noiembrie 2016.
42. De unde provin banii din care FGDB plătește compensațiile?
Banii din care FGDB plătește compensații provin din: a) contribuții anuale și contribuții extraordinare ale băncilor participante; b) încasările din recuperarea creanțelor; c) venituri din investirea resurselor financiare disponibile;
FGDB nu este finanțat de la bugetul de stat.
43. Există riscul ca FGDB să nu poată plăti compensațiile?
Nu. În cazul în care resursele financiare ale FGDB (proprii și atrase) ar fi insuficiente pentru acoperirea plății compensațiilor, legea prevede că, Guvernul, prin Ministerul Finanțelor Publice, pune la dispoziția FGDB sumele necesare, sub formă de împrumut, în termen de maximum 5 zile lucratoare de la data solicitării.
44. Care va fi procedura de compensare dacă un deponent are depozite garantate la mai multe bănci care intră în insolvență?
Dacă un deponent are depozite la mai multe bănci, el va primi câte o compensație, în limita plafonului, pentru depozitele constituite la fiecare bancă.
45. Co-titularii unui cont beneficiază fiecare de compensație?
Cotitularii unui cont beneficiază de compensație în limita cotelor prevăzute în contractul cu banca. Dacă nu s-au prevăzut cote individuale, cotitularii beneficiază de compensație în cote egale. Cotitularii vor încasa împreună o sumă maximă reprezentând echivalentul în lei a 100.000 euro.
46. Cum se plătește compensația pentru un depozit care are un titular și un împuternicit?
Compensația este plătită integral titularului depozitului garantat. Pentru a putea primi compensația în locul titularului, împuternicitul are nevoie de procură autentică acordată special în vederea ridicării compensației.
47. În cazul în care tutorele, deponent garantat, și minorul pe al cărui cont este înregistrat ca tutore au conturi la aceeași bancă, cei doi – tutorele și minorul beneficiază individual de garantarea depozitelor?
Da! Garantarea depozitelor se aplică pentru fiecare din cei doi titulari de cont.Tutorele beneficiază de garantarea depozitelor personale în limita echivalentului în lei a 100.000 de euro. De asemenea, separat, și minorul beneficiază de garantarea depozitelor personale în limita echivalentului în lei a 100.000 de euro. Tutorele este cel care poate face operațiuni pe contul minorului, inclusiv poate ridica compensația.
48. Cui i se plătește compensația în cazul în care decedează titularul depozitului?
Compensația va fi încasată de moștenitorii legali/legatari ai titularului depozitului. După decesul titularului încetează eventualele împuterniciri acordate de acesta altor persoane pentru efectuarea operațiunilor în cont.
În cazul în care sunt mai mulţi moştenitori legali, respectiv legatari, compensația poate fi acordată unui singur moștenitor ori legatarului de orice tip, prin procură specială acordată de către toți ceilalți moștenitori/legatari.
În cazul în care se prezintă la bancă toţi moştenitorii legali sau legatarii prevăzuţi în certificatul de moştenitor legal plata se efectuează cu condiţia ca toţi aceştia să semneze pe documentul de plată.
49. Cum se plătește compensația dacă o persoană fizică are conturi ca persoană fizică, PFA și apare și în calitate de administrator/asociat al unei persoane juridice?
Persoana în cauză primește compensație pentru contul deținut în calitate de persoană fizică, pentru contul deținut în calitate de PFA, iar pentru contul deținut de persoana juridică al carei administrator / asociat este, compensația o încasează aceasta (persoana juridica).
50. Acte necesare pentru a încasa compensația
Puteți accesa actele necesare aici.
CAZURI PARTICULARE
51. În cazul unui depozit negarantat, deponentul mai are vreo posibilitate să recupereze banii?
Da. Titularul depozitului poate sa depună cerere de înscriere a creanței sale la masa credală în conformitate cu prevederile legii 85/2014 privind Codul de insolvență. Cererea va fi depusă la tribunalul unde se va soluționa procedura de insolvență a băncii.
52. Un depozit constituit de o fundație non-profit este garantat de FGDB?
Da.
53. Ce se întamplă cu titlurile de stat achiziționate de clienți prin intermediul unei bănci, în cazul în care acea bancă intră în procedură de lichidare?
Titlurile de stat nu sunt garantate de FGDB.
La intrarea în procedura de lichidare a unei bănci, evidența titlurilor de stat se transferă către altă bancă custode prin care urmează să se obțină contravaloarea titlurilor de stat la scadența acestora
54. Cum sunt considerate conturile curente constituite de CAR-uri?
Aceste conturi NU sunt garantate.
55. Depozitele caselor de schimb valutar şi ale caselor de amanet sunt garantate?
Depozitele constituite de casele de schimb valutar şi depozitele constituite de casele de amanet la instituţii de credit NU sunt garantate de FGDB.
56. Sunt garantate depozitele companiilor?
Da, cu excepțiile menționate in Anexa 1, Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor și Fondul de garantare a depozitelor bancare.
57. Sunt acoperite sumele constituind contravaloarea cumpărării de monedă electronică?
Aceste sume NU sunt asimilate depozitelor și NU sunt acoperite de FGDB.
58. Sunt garantate depozitele la cooperativele de credit?
În cazul organizațiilor cooperatiste de credit, casa centrală participă la schema de garantare a depozitelor, inclusiv pentru depozitele atrase de cooperativele de credit afiliate la aceasta.
59. Despăgubirile (care se plătesc anual de stat) pentru imobile naționalizate se încadrează în plafonul suplimentar?
NU! Despăgubirile anuale pentru imobilele naționalizate nu se încadrează în nici una din situțiile prevăzute de lege:
- tranzacţii imobiliare referitoare la bunuri imobile cu destinaţie locativă;
- evenimentul pensionării, disponibilizării, casatorie, divort, din situaţia de invaliditate sau deces al deponentului;
- încasarea unor indemnizaţii de asigurare sau a unor compensaţii pentru daune rezultate din infracţiuni sau pentru condamnări pe nedrept.
60. Dacă nu mi-am actualizat datele, primesc compensația?
Banca verifică datele din documentele prezentate de solicitant cu cele înscrise în Lista compensațiilor de plătit și, după caz, înscrie în coloana ”Observații” din Lista compensațiilor de plătit orice neconcordanță între datele de identitate transmise de către FGDB și cele prezentate de către solicitant. Datele care trebuie sa corespundă în vederea plății sumelor către persoane fizice sunt numele, prenumele (cel puțin un prenume) și CNP-ul/serie și număr pașaport în cazul nerezidenților, în lipsa acestora banca nu efectuează plăți și nici nu actualizează lista cu datele respective.
FGDB NU ARE ATRIBUȚII ÎN ACESTE CAZURI
Care este pinul cardului meu, cati bani mai am in cont? Vreau sa inchid contul.
FGDB nu detine informatii privind pinul cardului dv , soldul sau tranzactiile pe care le faceti in cont si nu poate inchide sau deschide conturi. Consultați direct banca dvs.
Am pierdut cardul de credit/debit, va rog sa il blocati. In cat timpi emiteti un card nou?
FGDB nu va poate ajuta in aceasta situatie. Contactați banca dv la numerele de telefon de pe spatele cardurilor de credit/debit emise de aceasta.
Mi-au disparut bani din cont. Cum pot sa incasez compensatia?
FGDB garanteaza banii depusi la banca si plateste compensatiile numai in cazul in care banca da faliment. Infractiunile de acest gen sunt de competenta politiei si a bancii in cauza.
Pot contacta FGDB pentru a solicita datele de contact ale bancii la care am conturi?
Nu, FGDB nu detine aceste informatii. Contactati direct banca!
Pot contacta FGDB dacă am o dispută cu banca mea? NU, FGDB nu